دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات هرمزگان
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M. A) رشته حقوق
گرایش: حقوق خصوصی
موضوع:
مفهوم واردات موازی از دیدگاه حقوق مالکیت صنعتی
استاد راهنما:
دکتر محمد علی حیدری
استاد مشاور:
دکتر محسن محمودی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
چکیده…………………………………………………….. 1
مقدمه…………………………………………. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- بیان مسئله…………………………………………. 5
1-2- سئوال های تحقیق…………………………………………. 8
1-3- فرضیه های تحقیق…………………………………………. 8
1-4- پیشینه تحقیق…………………………………………. 9
1-5- اهداف تحقیق…………………………………………. 12
1-6- روش پژوهش…………………………………………… 13
1-7- سازماندهی پژوهش…………………………………………… 13
1-8- جنبه نو آوری و جدید بودن پژوهش…………………………………………… 14
فصل دوم: مفهوم حقوق مالکیت فکری(صنعتی-ادبی و هنری) و تحولات آن در مقابله با واردات موازی
2-1- مقدمه…………………………………………. 16
2-2- تاریخچه و ماهیت حقوق مالکیت فکری………………………………………….. 16
2-3- مفهوم حمایت از حقوق مالکیت فکری………………………………………….. 18
2-3-1- مالکیت ادبی و هنری………………………………………….. 20
2-3-2- حقوق مالکیت صنعتی………………………………………….. 21
2-3-2-1 انواع مالکیت های تجاری و صنعتی………………………………………….. 22
2-4- اقدامات قانونی کشورها در جهت کنترل بازارهای موازی………………………………………….. 25
2-4-1- اقدامات جوامع بین المللی در حمایت از ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری…………… 26
2-4-2- رویکرد قانون ایران در تدوین قوانین حمایت از مالکیت فکری………………………………………….. 27
2-4-3- تحولات ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری در ایران…………………………………. 28
2-4-3-1- حقوق ناشی از گواهینامه اختراع…………………………………………. 28
2-4-3-2- اصل صدور مجوز اجباری………………………………………….. 31
2-4-3-3- اصل زوال حقوق مالکیت فکری………………………………………….. 36
2-4-3-4- عرضه در بازار…………………………………………. 36
2-4-3-5- باراثبات دعوی………………………………………….. 38
2-5- اقدامات قانونی کشورها در جهت کنترل واردات موازی…………………………….. 40
2-5-1- اقدامات جوامع بین المللی در حمایت از ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری……………… 41
2-5-2- رویکرد قانون ایران در تدوین قوانین حمایت از مالکیت فکری…………………………………………. 42
فصل سوم: واردات موازی
3-1- مقدمه…………………………………………. 44
3-2- تعریف اصطلاحی و حقوقی واردات موازی………………………. 44
3-2-1- چگونگی شکلگیری واردات موازی………………………………………….. 48
3-3- اصل زوال حقوق مالکیت فکری………………………………………….. 50
3-3-1- ایالات متحده آمریکا …………………………………………54
3-3-2-اتحادیه اروپا………………………………………… 56
3-3-3- استرالیا………………………………………… 57
3-3-4- نیوزلند…………………………………………. 57
3-3-5- ایران…………………………………………. 58
3-4- تبعات ناشی از واردات موازی………………………………………….. 60
3-4-1- کاهش تدریجی ارزش علامت تجاری………………………………………….. 60
3-4-2- تضعیف استراتژی قیمتگذاری سنتی………………………………………….. 61
3-4-3- اختلال در بازاریابی و سود…………………………………………. 61
3-5- استراتژیهای مقابله با واردات موازی………………………………………….. 62
3-5-1- استراتژیهای انفعالی………………………………………….. 63
3-5-1-1- تقابل استراتژیک…………………………………………… 63
3-5-1-2- آموزش واسطه…………………………………………. 63
3-5-1-3- تجزیه و تحلیل عوامل درونی………………………………………….. 64
3-5-1-4- مشارکت………………………………………….. 64
3-5-1-5-کاهش قیمت………………………………………….. 64
3-5-1-6- مداخله در عرضه…………………………………………. 65
3-5-1-7- همکاری………………………………………….. 65
3-5-1-8-تملک…………………………………………… 65
3-5-2- استراتژی فعال…………………………………………. 66
3-5-2-1- قیمتگذاری استراتژیک…………………………………………… 66
3-5-2-2- استراتژی ایجاد واسطه…………………………………………. 66
3-6- تحلیل و جمع بندی………………………………………….. 67
فصل چهارم: واردات موازی و ضمانت اجراهای آن در قانون ایران و عرصه جهانی
4-1- مقدمه…………………………………………. 73
4-2- ضمانت اجراهای مدنی………………………………………….. 73
4-2-1- جلوگیری از وقوع نقض…………………………………………… 74
4-2-2- جلوگیری از ادامه نقض…………………………………………… 77
4-2-3- اقدامات موقتی و احتیاطی پس از نقض…………………………………………… 81
4-2-4- جبران خسارت…………………………………………. 85
4-3- ضمانت اجراهای گمرکی………………………………………….. 88
4-3-1- ضمانت اجراهای گمرکی درحقوق ایران…………………………………………. 92
4-3-1-1- قانون امور گمرکی………………………………………….. 92
4-3-1-2- لایحه امور گمرکی………………………………………….. 94
4-3-2- ضمانت اجراهای گمرکی در اسناد بینالمللی………………………………………….. 95
4-3-2-1- کنوانسیون پاریسدر حمایت از مالکیتهای صنعتی (1883)……………96
4-3-2-2- موافقتنامه مادرید در مورد جلوگیری از نصب نشانههای منبع غیرواقعی یا گمراهکننده بر روی کالا (1891)…. 97
4-3-2-3- موافقتنامه جنبههای مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری (تریپس، 1994)…………………………….. 98
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و جمع بندی………………………………………….. 107
5-2- نتیجه گیری………………………………………….. 110
5-3- پیشنهادات………………………………………….. 113
منابع…………………………………………. 114
چکیده:
واردات موازی به توزیع کالاهای مارک دار توسط افراد غیر مجاز دلالت دارد و زمانی پیش میآید که کمبود عرضه وجود داشته باشد یا تولیدکننده بخواهد قیمت محصولات را افزایش دهد. واردات موازی با اثرات سوء در اقتصاد شرکتهایی که با آن مواجه شدهاند و روند بازارهای بین المللی مؤثر می باشد، به نحوی که با ایجاد اختلال و صدمات به تولیدکنندگان، به خصوص شرکتهای تجاری بین المللی که به طور هم زمان محصولات استاندارد خود را در چندین بازار خارجی بازاریابی میکنند، باعث میشوند که ارزش نام و علامت تجاری در اثر فـروشهای مکـرر با قیمـت پایین، وجود دستور العملهایی با زبان خارجی، فقدان قطعات جایگزین بازار خاکستری و یا کیفیت پایین محصول، کاهش یابد و باعث ایجاد اختلال در کانالهای توزیع نهایتاً ایجاد خسارتهای فراوان به اقتصاد ملی گردند.
با توجه به اهمیت واردات موازی و مسائل مرتبط با آن، در این پایان نامه به تبعات واردات موازی و شناخت عوامل به وجود آورندۀ این پدیده، همچنین استراتژیهای لازم برای مقابله با آن پرداخته و به لزوم ایجاد سازمان ها و قوانین حمایتی و ضمانت اجراها و تدابیر خاصی که در مرزها بتواند اقدامات نقض آمیز را کنترل کرده و مانع جرائم بیشتر و نقض وسیعتر حقوق مالکیت صنعتی گردد اشاره می شود.
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 901
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1